Przejdź do treści
o nas

Strefa ciszy w pociągu

Jak wygląda Strefa ciszy w pociągu Pendolino, gdzie się znajduje, w co jest wyposażona – jeśli ciekawią Państwa te kwestie, to dobrze trafiliście. Tym razem się im przyjrzymy.

W pociągu cicho być nie może, co wynika z jego mechaniki. Gdy pociąg oczekuje na stacji, hałas generowany jest głównie przez układy pomocnicze, takie jak sprężarki, układy klimatyzacji i wentylacji, a także systemy chłodzenia urządzeń trakcyjnych i transformatorów. Kiedy pociąg Pendolino jedzie, hałas słyszalny przez pasażerów pochodzi przede wszystkim z trzech źródeł: hałasu toczenia, który jest generowany na styku kół i szyn w wyniku ich nierówności i drgań, hałasu trakcji, będącego wynikiem pracy silników i przekładni, oraz, co staje się dominujące przy dużych prędkościach, hałasu aerodynamicznego, powstającego z turbulentnego opływu powietrza wokół składu.

Podczas konstruowania nowoczesnych pociągów, takich jak Pendolino, stosuje się zaawansowane techniki mające na celu znaczące ograniczenie przenikania hałasów zewnętrznych oraz tłumienie dźwięków generowanych przez systemy pokładowe, co bezpośrednio wpływa na komfort akustyczny we wnętrzu. Zastosowanie wielowarstwowych ścian, podłóg oraz grubych, zespolonych szyb, które skutecznie blokują dźwięki, lokowanie urządzeń pomocniczych, takich jak klimatyzacja czy sprężarki w izolowanych akustycznie komorach – wszystko to ma na celu wyciszenie przestrzeni przeznaczonych dla pasażerów, ale ma swoje limity, więc prawdziwa Strefa ciszy wewnątrz pociągu jest oczywiście pojęciem umownym. Wagony Strefy ciszy są bowiem dokładnie tak samo zbudowane i wyposażone jak wszystkie pozostałe, a różnica polega na tym, że należy zachowywać się w nich tak, jak dawniej w całym pociągu: kulturalnie.

Łatwo je znaleźć – wagony Strefy ciszy w składach Pendolino są ulokowane bezpośrednio za kabiną maszynistów czyli albo na samym początku albo na końcu składu, w zależności od tego, w którą stronę jedzie pociąg. Takie oznaczenie obowiązuje dla całego wagonu składającego się z 61 miejsc. Należy więc wykupić miejsce w odpowiednim wagonie (jest to wagon nr 7, klasa 2), zachowywać się grzecznie i mieć nadzieję, że inni też będą. Regulamin, którego zasady są przypominane przez specjalne oznaczenia w wagonie i są akceptowane podczas zakupu biletu, zakazuje głośnego zachowania, rozmów telefonicznych, które należy prowadzić na korytarzu lub poza strefą, głośnego słuchania muzyki – jest dozwolone tylko cicho i w słuchawkach oraz używania dzwonków i dźwięków w urządzeniach elektronicznych. Spożywanie posiłków w Strefie ciszy nie jest zakazane, ale jest niezalecane. Rozmowy można prowadzić szeptem. Czyli to, co dawniej było normalnym zestawem zachowań przyswojonym przez większość ludzi, którzy zetknęli się z pojęciem podstaw dobrego wychowania, obecnie jest zestawem odświętnym i wyodrębnionym.

Co do procedury w przypadku głośnego zachowania, regulamin nie określa bezpośrednio, co zrobić z delikwentem, któremu przyszłoby do głowy nawijać do telefonu w Strefie ciszy albo słuchać swoich ulubionych przebojów, ale pasażerowie mogą zwracać uwagę współpasażerom naruszającym zasady, a jeśli to nie skutkuje, zwrócić się o pomoc do obsługi pociągu czyli konkretnie konduktora lub konduktorki, których obowiązkiem jest egzekwowanie zasad.

Walczysz z hałasem?

Poznaj innych, którzy też walczą: halaswpolsce.pl

1 komentarz do “Strefa ciszy w pociągu”

  1. W Szwajcarii pociągi poruszają się prawie bezgłośnie, w ogóle nie słychać ich mechaniki. Jedyne źródło hałasu pochodzi od ludzi (niektórych pasażerów).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *